Case Study
Bono’s webshops ervaren een gemiddelde omzetstijging van 40% dankzij e-mailmarketing & CRO in slechts 2 maanden van de samenwerking
Klant
Bono
Industrie
Health & Beauty
Tool
Klaviyo
Dienst
E-mailmarketing & CRO
Over de klant
Bono, opgericht door Justin Regterschot, is een snelgroeiende webshop in de health & beauty sector. Met een uitgebreid assortiment aan voedingssupplementen ter bevordering van gezondheid en haarverzorgingsproducten die het beste uit je haar halen, biedt Bono alles wat je nodig hebt.
Bono streeft ernaar om dé favoriete online bestemming te zijn voor hoogwaardige health & beauty producten. Hiermee verbeteren ze de levenskwaliteit van hun klanten door hen te helpen zich gezonder, mooier en zelfverzekerder te voelen.
Naast de eigen retailkanalen, zijn de producten van Bono ook verkrijgbaar bij belangrijke retailers, zelfstandigen en consumentenmarktplaatsen zoals Amazon en Bol.com
Bono.nl bedient de Benelux, terwijl Bono.de zich richt op consumenten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarnaast bedient Bono.dk de Deense markt en is Bono.shop actief op de gehele Europese markt.
Resultaten
Dankzij onze strategische aanpak en uitgevoerde initiatieven hebben we al significante resultaten behaald in slechts 2 maanden:
40%
Stijging van de totale webshopomzet
*gemiddelde van alle webshops
82%
Meer omzet uit het e-mailkanaal
*gemiddelde van alle webshops
73%
Meer nieuwsbrief aanmeldingen
*gemiddelde van alle webshops
- Bono.nl
- Bono.de
- Bono.dk
Vóór onze samenwerking
- Omzet uit het e-mailkanaal is 16,4% van de totale webshopomzet
- Pop-up conversie is 3,33%
- Er komt geen omzet uit de pop-up (kortingscode)
Binnen 2 maanden na onze samenwerking
- Totale webshopomzet is met 41,05% gestegen
- Omzet uit het e-mailkanaal is gestegen van 16,4% naar 27,6%
- Pop-up conversie is gestegen naar 5,97%, een verhoging van 79,28%
- De e-maillijst is gegroeid met 20,03%
- De omzet uit de pop-up (inclusief de gekoppelde nieuwe welkomstflow) genereert 30,58% van de totale omzet van bono.nl
- Nieuwe abandoned cart flow genereert 17,50% van alle omzet uit de e-mailflows
Vóór onze samenwerking
- Omzet uit het e-mailkanaal is 12,91% van de totale webshopomzet
- Pop-up conversie is 3,07%
- Er komt geen omzet uit de pop-up (kortingscode)
Binnen 2 maanden na onze samenwerking
- Totale webshopomzet is met 44,54% gestegen
- Omzet uit het e-mailkanaal is gestegen van 12,91% naar 26,47%
- Pop-up conversie is gestegen naar 5,06%, een verhoging van 64,82%
- De e-maillijst is gegroeid met 18,80%
- De omzet uit de pop-up (inclusief de gekoppelde nieuwe welkomstflow) genereert 42,34% van de totale omzet van bono.de
Vóór onze samenwerking
- Omzet uit het e-mailkanaal is 14,56% van de totale webshopomzet
- Pop-up conversie is 3,66%
- Er komt geen omzet uit de pop-up (kortingscode)
Binnen 2 maanden na onze samenwerking
- Totale webshopomzet is met 33,87% gestegen
- Omzet uit het e-mailkanaal is gestegen van 14,56% naar 25,29%
- Pop-up conversie is gestegen van 3,66% naar 6,46%, een verhoging van 75,50%
- De e-maillijst is gegroeid met 73,22%
- De omzet uit de pop-up (inclusief de gekoppelde nieuwe welkomstflow) genereert 22,94% van de totale omzet van bono.dk
- Nieuwe abandoned cart flow genereert 9,78% van alle omzet uit de e-mailflows

Uitdagingen

Afhankelijkheid van andere marktplaatsen
Naast het aanbieden van producten via eigen retailkanalen, biedt Bono ook producten aan op andere marktplaatsen waaronder Amazon en Bol.com.
“Via marktplaatsen halen we de helft van onze omzet binnen, wat veel te hoog is. We kunnen nu wel heel goed scoren op de marktplaatsen, als zij hun voorwaarden veranderen waardoor onze producten in een grijs gebied vallen, kan dit opeens heel anders uitpakken,” vertelde Justin.

Hoge advertentiekosten
Daarnaast wordt Bono, net als vele andere webshop, geconfronteerd met de uitdaging van hoge advertentiekosten, wat resulteert in verminderde winstmarges. Het was daarom van groot belang om te focussen op het vinden van effectieve strategieën om klanten aan te trekken, te behouden en ervoor te zorgen dat ze terugkomen.
Met deze uitdagingen in gedachten zag Justin Regterschot, eigenaar van Bono, de potentie van e-mailmarketing. Met die insteek is het team van Bono enige tijd geleden begonnen met e-mailmarketing, waaronder het opzetten van verschillende e-mailflows en het af en toe verzenden van campagnes. Echter, beperkte tijd en expertise leidden tot suboptimale resultaten uit het e-mailkanaal, en daardoor werden de mogelijkheden om meer te bereiken niet volledig benut.
“Net zoals een bedrijf financieel beter beheerd kan worden door een specialist, zoals een accountant, ben ik ervan overtuigd dat dit ook geldt voor e-mailmarketing. Met een e-mailmarketing specialist, iemand die zich gespecialiseerd heeft in dit vakgebied, geloof ik dat we grotere stappen kunnen maken,” deelde Justin.
De taak was duidelijk: voer een uitgebreide audit uit van het e-mailkanaal bij Bono, ontwikkel een strategie met concrete stappen en werk deze stappen uit met het Bono-team voor de webshops: Bono.nl, Bono.de, Bono.dk & Bono.shop om zo de winstgevendheid van Bono te vergroten en de afhankelijkheid van Amazon en Bol.com te verminderen.
Hoe dit is aangepakt lees je hieronder.

Oplossing & implementatie
Om de uitdagingen aan te pakken en de algemene winstgevendheid van de webshops van Bono te verhogen moesten we ons richten op:
- Het optimaliseren van de conversie van websiteverkeer.
- Het omzetten van bestaande contacten (leads) naar betalende klanten.
- Het stimuleren van herhalingsaankopen bij bestaande klanten.
- Het opbouwen en versterken van klantrelaties, wat leidt tot loyale klanten die vaker aankopen doen.
- Het verhogen van de levenslange waarde van klanten (customer lifetime value) die via advertenties zijn aangetrokken, om zo de hoge advertentiekosten te rechtvaardigen.
Hoe we het hebben aangepakt
- Om de klantervaring te verbeteren en de omzet en klantretentie te verhogen, hebben we de klantreis in kaart gebracht, van eerste contact tot aankoop en behoud. Hierdoor identificeerden we verbeterpunten en gebieden waar meer winst uit te behalen viel.
- We merkten op dat de conversie van de bestaande pop-up laag was voor alle webshops (Bono.nl, Bono.de en Bono.dk). Daarom hebben we een nieuwe pop-up ontworpen met een ander aanbod en de timing aangepast op basis van gegevens uit Google Analytics. Dit heeft geleid tot een toename van meer dan 50% in het aantal inschrijvingen via de pop-up voor alle webshops.
- Daarnaast hebben we een welkomstserie-flow gecreëerd en gekoppeld aan de pop-up voor degenen die hun e-mailadres hebben achterlaten. Deze welkomstflow genereert nu 9,36%, 9,23%, en 8,85% van de totale omzet voor bono.nl, bono.de en bono.dk.
- Naast de bestaande abandoned checkout-flow die al was opgezet door het Bono-team, hebben we de abandoned cart-flow toegevoegd. We hebben een onderscheid gemaakt tussen bestaande klanten en degenen die nog nooit een aankoop hebben gedaan. We bieden degenen die nog nooit een aankoop hebben gedaan een kleine korting aan om hen over de streep te trekken voor een aankoop. Dankzij dit onderscheid geven we geen onnodige kortingen weg.
- Tijdens onze audit vermoedde Justin, dat een aanzienlijk deel van het klantenbestand niet reageerde op e-mails en inactief was. Dit bleek inderdaad het geval te zijn. Als reactie hebben we besloten deze inactieve klanten uit te sluiten, wat heeft bijgedragen aan een verbeterde e-mail deliverability, oftewel het succesvol bereiken van de inbox van de ontvanger.
-
Om klantrelaties op te bouwen en te onderhouden, hebben we een campagnekalender opgesteld. Hierbij hebben we de campagnes onderverdeeld in waarde- en promotiecampagnes.
Door zowel waardecampagnes als promotiecampagnes te gebruiken, voorkomen we irritatie bij klanten en verminderen we het aantal uitschrijvingen van de e-maillijst. Dit zorgt er ook voor dat klanten zich betrokken voelen en meerwaarde halen uit de communicatie, zonder het gevoel te hebben dat ze slechts als verkoopdoel worden beschouwd. Bovendien hebben we segmenten gemaakt in het klantenbestand, zodat elke (potentiële) klant gepersonaliseerde e-mailcampagnes ontvangt op basis van hun gedrag. - Voor onze samenwerking deed het team van Bono nog niks met A/B testen, een belangrijk aspect van e-mailmarketing. We hebben dit opgepakt en zijn nu voortdurend bezig met A/B testen om betere resultaten te behalen en een dieper inzicht te krijgen in wat de doelgroep aanspreekt.
Als je op zoek bent naar een gedisciplineerd en hardwerkend individu die jouw e-mailmarketing en e-mailflows kan optimaliseren, dan is Antoine de aangewezen persoon voor deze taak.❞
Email Designs
Deze case study van Bono heeft indrukwekkende resultaten laten zien. Door de klantreis in kaart te brengen, een aangepaste pop-up, gerichte welkomstseries en uitgevoerde initiatieven hebben we de omzet van alle Bono-webshops al significant verhoogd. Deze resultaten bevestigen dat een doordachte e–mailmarketingstrategie een cruciale rol speelt in het stimuleren van de groei en betrokkenheid binnen een webshop.
Benieuwd naar de winstgevende mogelijkheden van e-mailmarketing voor jouw webshop? Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe we samen aan de slag kunnen gaan om jouw webshop naar nieuwe hoogten te tillen.
Meer halen uit je e-mailmarketing?
Plan een strategiegesprek in
Meer halen uit je email marketing?
Plan een strategiegesprek in
Aan het einde van dit gesprek weet je welke concrete stappen je kunt nemen
om je webshop op te schalen met e-mailmarketing.